Linda Dyplin

Från +140kg till 70kg utan operation

Formcheck, tankar och morgonbakning!

Publicerad 2015-11-22 12:43:00 i

I natt var jag gräsänka då mannen min är i London och barnen hos mina föräldrar då jag jobbar hela helgen. Var riktigt frusen när jag kom hem inatt så två duntäcken och en tjock filt har fått värma mig när min egna kamin var i ett annat land ;). Men denna super långa sovmorgonen som jag hade planerat blev det inget med. Fast låg till halv nio iaf. Men Moen (en av katterna) skulle prompt komma och gosa och lägga sig typ på mitt ansikte så fick mysa lite med honom innan man gick upp för att fixa frukosten.
 
Då var det söndag igen och det var dags för veckans formcheck. Vikten har fortsatt neråt men måtten börjar stanna upp lite nu. Jag har nog nått "målet" (om man nu kan kalla det så och i mål kommer man väl aldrig).
 
15/11 - 22/11

Lår: 59,5 - 59 =-0.5cm

Rumpa: 199 - 99 =-0cm

Byst: 87,5 - 87,5 =-0cm

Arm: 30 - 30 =-0cm

Vad: 36,5 - 36,5 =-0cm

Midja: 74 - 74 =-0cm

Vikt: 74.1kg - 73.4kg =-0,7kg

= totalt -8,9kg och -31cm

Igår var jag på middag hemma hos Patricia med några andra från hennes onlinecoachning. Riktigt trevligt var det. Innan jag begav mig hemmåt gjorde vi en ny kalipermätning för att mäta kroppsfett %. Vid dietstart låg jag på ca 30%, igår hamnade jag på ca 17% !?! Jag kan verkligen inte smälta det.

(Fakta taget från nätet, länk hittar ni HÄR)

Vad är en bra mängd kroppsfett?

Diagram för kvinnor och män när det kommer till kroppsfett procent, dessa värden är allmänt accepterade och kan skilja sig mellan olika idrotter.

                           Man      Kvinna

Essentiellt fett:    2-4%     10-12%

Idrottare:             6-13%   14-20%

Fitness:              14-17%   21-24%

Acceptabel:        18-25%   25-31%

Överviktig:          26%+     32%+

Som det står kan det ju självklart skilja sig från olika idrotter. MEN faktum kvarstår, att jag nu ligger i kategorin idrottare, athlet, you name it. Jag känner mig inte som det. Jag känner mig ännu tjock. Jag hittar ännu massa fett på min kropp. Så nu börjar min största utmaning någonsin, att acceptera mig själv och inse att jag nått mitt mål. Jag är INTE TJOCK. Nej jag vet att alla hela tiden sagt det till mig numera att jag är smal och att jag inte skall gå ner mer i vikt. Men min hjärna har inte hängt med. Det gör den inte än. Jag intalar mig själv nu att kalipermätning bara är bluff att den omöjligt kan stämma. Ändå är den utsedd till att vara en bra mätning. Och % mängd hit od it, faktum kvarstår att jag har minskat 13% på dessa veckor, 8.9kg fett har jag fått bort. (Tänker inte skriva tappat för jag har inga planer på att hitta dem igen;) ).
Nej så nu skall träning och kost läggas om med mindre cardio och mer mat samt fokus på mer muskelbyggnad och få en balans i vardagen. Det är nu mitt nya liv. Viktnedgång är nu ett minneblott. Skrämmande? OHJA! Men jag litar fullt ut på Patricia och det skall bli spännande detta.

I morses testade jag även att baka en ny proteinrulltårta med smak av choklad och kokos! Hade dock ingen whey protein så fick bli gjord på kasein istället. Så fick ta lite extra äggvita för kasein sväller så mycket mer än whey.

Här kommer dagens recept med näringsinnehåll med:

330g äggvita
40g Bodyscience kasein Double rich chocholate
11g kakao
10g riven kokos
250g kokos kvarg

Gör såhär:
Sätt ugnen på 170grader.
Vispa ihop äggvitan och proteinpulvret samt kakaon till en fluffig smet. jag vispade i ca 5min.
Bred ut smeten i en långpanna som du klätt med bakplåtspapper. Strö sen på med kokosen. In i ugnen i ca 10 min. När du tar ut den så lägg ett nytt bakplåtspapper på ovansidan så du kan vända den. Låt svalna på bänken.
Pilla försiktigt bort pappret som den låg på i ugnen, smeten kan fasta lite så man kan få ta hjälp av en kniv så man inte drar sönder den.
Bre sedan ut kvargen på ett tunt jämnt lager och rulla sedan ihop den försiktigt. Låt sen stå i ca fem min innan du skär upp den så den hinner "sätta" sig lite.
Klar att servera!
 
 
 
 
Blev en mild chokladsmak med touch av kokos :).

Näringsinnehåll på hela rulltårtan:
515 kcal
94g protein
18 kolhydrater
varav 11g sockerarter
10g fett
 
With Love // Linda 
 

Kommentarer

Postat av: Jhennifer

Publicerad 2015-11-22 13:46:41

Skönt att du hade katten att gosa med . Tack för inspiration och recept! Tycker du är grymt duktig ❤️

Postat av: anonym

Publicerad 2015-11-22 14:49:52

Hej Linda! Har lite frågor jag med!

1. Hur lång tid tog det för dig att gå ned det mesta? ibland kan jag själv jämföra mig med andra och känna att jag också borde gå ned så pass mycket på en viss tid och blir låg av det:/ men känns som vi har en liknande resa och vill veta dina tankar kring det? Har du under din resa jämfört och tänkt så med?

2. Inser man själv att wow nu är jag "smal" eller "fit" kan ibland titta på mig och känna att man är samma men sen säger vänner att man har gått ned mycket

3. känner du att folk behandlar dig annorlunda nu när du är fit?
kram!!

Svar: Heeej! dina frågor var så bra så du fick ett eget inlägg med svar :*
Linda Dyplin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linda Dyplin

Hej! Linda Dyplin var namnet! Jag har gjort mitt livs största resa, först fått två underbara barn, gift mig med mannen i mitt liv och gått ner över 60kg utan operation! Vid -61kg tog jag hjälp av coach med kost och träning den sista biten. <3

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela