Linda Dyplin

Från +140kg till 70kg utan operation

Nakna bistra sanningen

Publicerad 2015-11-04 19:13:04 i

Jag får ofta väldigt många frågor om att jag har sån tur att huden har dragit ihop sig bra och det inte syns. Nej saken är den att jag klär mig som så att den inte skall synas. Har lös hud överallt på kroppen. Ryggen som tynger ner hela rumpan och ger celloliter på Rumpa och Lår, det så kallade gäddhänget som dallrar på armarna, jätte lösa hängiga Lår som svajar när man går och ja sen magen som jag får mest frågor om. 

Visst har jag turen att jag kan dölja de till viss del men detta är något som tynger mig och som jag har väldigt ont utav. Jag känner mig inte mer bekväm utan kläder nu än jag gjorde när jag vägde 140kg. Visst kan ja känna mig fin och ibland t o m snygg MEN med kläder. Jag vill kunna visa upp en snygg och vältränad kropp i badkläder med. Visst jag har långt kvar i träningen och det är jag medveten om men faktum är att huden finns där iaf. Har inga problem alls med bristningarna utan bara med dallret och att allt ordagrant jäser ut om jag sitter eller ligger ner. 

Har idag tagit bilder, bilder där inget döljs. Den rena nakna sanningen bakom min viktnedgång. 




Finare än så är det inte. Går ju inte att dra in magen heller om man lutar sig fram. Mätte igår och låg på ca 2,5-3cm överhäng. Och jag tänker inte jämföra mig med andra och ja jag vet att många har så mycket mer men detta är jag och jag vantrivs och skäms över att allt dallrar. 

Jag har ett hopp och en dröm om att med hjälp av plastik få fixa den sista biten på min kropp. 
Men det kostar massor och är lång vila efter. Men är inte jag värd att få känna mig fin? Är inte jag ännu så ung att jag skall kunna få känna mig kvinnlig igen? Jag kanske inte kan få fixa allt men det jag helst skulle vilja fixa är magen, låren och brösten. Armarna har jag lärt mig att acceptera men resten... 

Så ja nu har jag bjudit på mig själv och här har ni min baksida på min viktnedgång. 

// Linda 



Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-11-04 20:01:39

Förstår att detta är baksidan och att det tynger dig, oavsett alla fördelar du kämpat dig till med din otroliga förvandling. Såhär står det på internmedicin.se's hemsida om att ev kunna få en operation bekostad via landstinget (trots att du säkert redan googlat men tänkte OM du hade missat)

"Remisskriterier inom landstingen

Kriterierna för offentligt finansierade korrektioner av överskottshud efter stor viktnedgång är mycket varierande mellan olika landsting. Det finns i nuläget ingen konsensus. Det rådgivande dokument som finns framtaget är "Nationella Medicinska Indikationer - Bukplastik och liknande operationer; Rapport från expertgruppen för plastikkirurgi" (se referenser). Vanligtvis är det enbart bukplastiker som erbjuds vid besvär av överskottshud, vilket emellertid inte är att betrakta som en komplett åtgärd för denna patientgrupp. Alla hudområden hänger ihop och åtgärd av isolerade kroppslokaler riskerar att leda till ett suboptimalt estetiskt resultat.

De flesta bukplastiker utförs på kirurgisk klinik med kompetens för dessa ingrepp. Plastikkirurgisk kompetens krävs för patienter med BMI >30 där ytterligare viktnedgång anses orealistiskt.

För att remiss skall komma ifråga för landstingsfinansierad korrektion av hängbuk behöver dessa minimikriterier vara uppfyllda:

Konstant hudveck (ca 3 cm) som orsakar låg livskvalitet, vilket yttrar sig i ett eller flera av följande:
- besvär med underlivshygien
- sår/eksem i hudveck
- besvär med vattenkastning
- psykosociala besvär
- sexuella problem
- stora svårigheter att hitta passande kläder
- smärtor från ländryggen
- påverkad rörelseförmåga
- bukmuskelproblem
- utseendehandikapp
- sjukskrivning

BMI bör vara < 25 och ha varit stabilt i minst sex månader före operation.

Efter tidigare massiv övervikt kan ett högre BMI accepteras, då bukplastik och liknande ingrepp utgör del i obesitasbehandlingen.
Många landsting har dock hårdare kriterier för att erbjuda bukplastik än vad de nationella riktlinjerna rekommenderar.


Kontraindikationer

Eftersom operationsindikationen är relativ och inte relaterar till livshotande symtom, bör individer som ej är i optimalt kroppsligt tillstånd (kardiovaskulär sjukdom eller BMI >35) inte opereras. Instabil vikt, aktiv psykos och orealistiska förväntningar är absoluta kontraindikationer.

Relativa kontraindikationer:

Hög ålder
Systemsjukdom
Diabetes mellitus
Ökad risk för tromboembolism
Tidigare öppen bukkirurgi
Planerad graviditet
Rökning ökar komplikationsrisken; patienten ska vara rökfri minst fyra veckor före och fyra veckor efter operation. "

Svar: Tack. Var mycket "matnyttigt" där. om man inte skulle få det beviljat så är jag ändå beredd att bekosta det själv för att få må bra i mig själv och kunna utstråla självförtroende som jag borde göra nu. <3
Linda Dyplin

Postat av: Frida

Publicerad 2015-11-04 22:54:18

Du är så fantastisk och självklart förtjänar du att må bra och vara stolt och nöjd med din kropp. Du har åstadkommit något helt otroligt och är värd allt i mina ögon!
Jag hoppas att du får bli nöjd och för alltid lycklig med dig själv , din livssituation, din familj och din kropp. För det är du värd ♡

Postat av: Cattis

Publicerad 2015-11-05 02:12:32

Hörde någonstans att man får ge kroppen upp till 3 år att dra ihop sig efter en viktnedgång. Lång väntan o jag känner som du att man vill ha bort det direkt. Har också kämpat med min övervikt i 1 år nu och har gått ner strax under 50 kilo. Jag ser precis likadan ut som du och förstår hur du känner. Man kan liksom inte gömma det ;) Men jag tänker vänta, låta kroppen "sköta" sitt ett tag med hjälp av träning i olika former för att sen "se" om man behöver ta till andra åtgärder, för visst vill man ha den där smärta fina kroppen nu när man har fått bort all överflödig vikt!
Du har gjort en fantastisk resa och jag önskar dig fortsatt Lycka till :)

Postat av: Sanna

Publicerad 2015-11-05 22:26:41

Glöm inte att du är grym och att det du gjort är något ut över det vanliga! Jag har aldrig ens tänkt på någon av dina bilder att det är något du ens borde fundera på med plastikkirurgi! Supersnygg som du är! :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linda Dyplin

Hej! Linda Dyplin var namnet! Jag har gjort mitt livs största resa, först fått två underbara barn, gift mig med mannen i mitt liv och gått ner över 60kg utan operation! Vid -61kg tog jag hjälp av coach med kost och träning den sista biten. <3

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela